Moralpanik - drevet går! (kortspel) (FÖRHANDSBOKNING) Visa större

Ola Aurell - Moralpanik - drevet går! (kortspel)

Ola Aurell

184 kr

Mer information

moraʹlpaniʹk, moralisk panik, benämning på överdrivna och stereotypa reaktioner på nya kulturfenomen som anses hota samhällets värderingar eller intressen

NE

Vi som vuxit upp under 80- och 90-talen minns febriga strider mot videovåldet, hårdrocken och de livsfarliga rollspelen. Under andra decennier har föräldrar, medier och makthavare istället förfasats i flock över sådant som jazzdans, serietidningar eller gangsterrap.

Föremålen växlar, men moralpaniken tycks bestå.

Nu lanseras kortspelet Moralpanik - drevet går!, där du och dina vänner kan återuppleva tio decennier av folkstormar (befogade eller ej), från dansbaneeländet till Mister Cool.

Spelet låter dig experimentera fritt, och skapar unika drev varje gång.

Som spelare lanserar du cyniska produkter och försöker skapa kontrovers kring dem för att tjäna maximalt med pengar. Samtidigt agerar du moralens väktare mot medspelarnas försök att göra samma sak.

Ju mer kontrovers, desto mer ökar produktens värde. Men det är hela tiden ett vågspel. Passeras anständighetens gräns, dras produkten tillbaka och du tjänar ingenting.

Moralpanik - drevet går! kan spelas av 2-4 spelare och tar ca 30 min.

Spelet har skapats av komikern och artisten Ola Aurell, som tidigare konstruerat Quick - kortspelet (om Thomas Quick-skandalen).

Korten är ritade av den internationellt uppmärksammade illustratören Kickpunch, och flödar av citat och roligheter från moralpanikens historia. Nostalgi och samtid i skön förening.

Så här spelar du:

(sammanfattning av reglerna)

När det är din tur drar du två kort, och får spela upp till tre.

Korten kan vara:

  •  Produkter (svarta), som du spelar framför dig.
  •  ...med (grå), som du spelar på dina produkter för att göra dem mer värdefulla/kontroversiella.
  • Olika slags reaktioner (vita), som du får spela på vilka produkter du vill, även medspelarnas. De flesta reaktioner syftar till att göra produkten kontroversiell, men det finns även lugnande reaktioner som minskar värdet. (Samt några specialkort med dramatiska konsekvenser.)

Reaktionerna kan användas både för att tjäna poäng och för att få (andras) produkter att bli så kontroversiella att de dras tillbaka.

Om du har en produkt framför dig sedan tidigare, som du inte har spelat några kort på den här omgången, måste den antingen cashas in eller dras tillbaka. Om det totala värdet är fem eller mindre läggs produkten och samtliga kort som spelats på den i din cash in-hög och ger motsvarande poäng. Är värdet sex eller mer, dras produkten tillbaka (slängs), och du får ingenting. 

Det finns även speciella, färgade reaktionskort (gröna, gula, rosa, blå), som representerar olika grupper och opinioner (folkhälsa, sedlighet, progressiva, reaktionära). 

Korten är kraftfulla, men får bara spelas på en produkt som har rätt symbol, eller som fått ett kort spelat på sig med symbolen.

(T.ex. kan kortet ...med Ninjor spelas på produkten Rollspel. Ninjor har en grön symbol för folkhälsa, vilket gör att gröna reaktionskort, som Hem och skola, nu kan spelas på Rollspel.

Om en produkt med färgade reaktionskort på dras tillbaka, stannar de färgade reaktionkorten kvar på bordet. Och kan nu användas av samtliga spelare!

Detta motsvarar att segrande drev får vind i seglen, och gör det lättare att stoppa liknande produkter i framtiden. 

Spelar du reaktionskortet på en produkt som lyckas casha in, tas det däremot ur spel som vanligt.

Avancerad extraregel:

Skulle de färgade moralkorten på bordet bli tillräckligt många, räknas det som att moralen vinner. Då gäller det att ha smutsat ner sig så lite som möjligt, och minst antal incashade poäng vinner. 

Hamnar du efter kan du faktiskt försöka vinna genom att arbeta helhjärtat för moralen. Att bli moralisk segrare är inte längre en tom fras.

I normala vinner dock den som säljer mest skräp snabbast, precis som i verkligheten.